Galapagos:kraters, lava tunnels en levensgrote schildpadden.

Hola,

De  volgende dag gaan we, de 2 duitse dames en ivo, met een taxichauffeur het land verkennen. Hij brengt ons eerst naar een krater die op het eiland is. Erg groot en mooi om te zien.

tmp_27207-image1951413395

Hierna  vervolgen we onze weg naar een schildpadden boerderij. Hier leven de hele grote schildpadden min of meer vrij in de natuur. Althans dat wordt gezegd maar als men ze zo kan bezoeken is het naar mijn mening niet helemaal vrij. Wel super gaaf om te zien hoe ze zich voortbewegen (heb een filmpje ervan maar te groot om te plaatsen)

tmp_9175-image1298171150 tmp_9175-image-1265305145 tmp_9175-image1391457759 tmp_9175-image-1886145398

Ook kwamen we de ninja turtles nog tegen. Helaas heb ik niet gevraagd naar hun handtekening.

 

tmp_9175-image-750364064 tmp_9175-image610907002

 

 

Vervolgens zijn we verder gegaan naar een lava tunnel. Vroeger moest er een zaklamp meegenomen worden maar nu kan het zonder omdat ze er lampen op hebben gehangen. Dat maak het toch minder spectaculair. In de tunnel kon er gewoon gelopen worden maar er moest ook gekropen worden. En zoals men zegd er is altijd licht aan het einde van de tunnel.

tmp_9175-image-61624505 tmp_9175-image-1590835461 tmp_9175-image-1159128400 tmp_9175-image1213939659 tmp_9175-image-73926941

En dat was ook het laatste wat we met onze gids gedaan hebben. Hij heeft ons weer netjes terug gebracht naar het hostel. Onderweg kwamen we nog deze vreemde  “eend” in de bijt tegen

tmp_9175-image-1893386859

 

12 gedachten over “Galapagos:kraters, lava tunnels en levensgrote schildpadden.

  1. We found Wally!
    Heb je tijd voor een ont-spannend verhaal?
    Komt ie!

    29 februari 2015: DE DAG DIE NIET BESTOND!
    Geen paniek! Het is maar een Science-fictionverhaal.

    I have a dream today…
    Duisternis kan geen duisternis verdrijven, enkel het licht is daartoe in staat. Haat kan geen haat verdrijven, enkel de liefde is daartoe in staat.
    Martin Luther King

    Ik heb een droom vandaag…
    2 miljoen jaar geleden overleefde de mens door te jagen op zijn prooi, maar uiteindelijk viel het zelf ten prooi door zijn eigen modernistische creatie!
    Sinned (pseudoniem)

    [HET VERLEDEN]

    Jaar: 2015
    Maand: februari
    (schrikkel)dag: 29
    Dit verhaal begint 3 dagen geleden op 26 februari 2015 met: ….

    TRRRRRAAAA,TRRRRRAAA
    “BUKKEN!”
    TRRRRRAAAA,TRRRRRAAA
    “KIJK JIJ AAN DE ANDERE KANT VAN HET HUIS!”

    Gelukkig kon ik voor slechts driehonderd miljoen aan contante euro’s als gevolg van de hyperinflatie een kalashnikov op de plek waar vroeger Amsterdam lag, makkelijk op straat kopen. Euro’s waren papieren briefjes met getallen erop dat ooit als ruilmiddel werd ingezet door de Chinezen en later door Europeanen werd overgenomen. Dat bedrag voor dat ouderwetse geweer leek veel geld, maar na de desastreuze “tweede bankencrisis” begin 21e eeuw, konden de regeringsleiders van die tijd het alsmaar dooretterende financiële kankergezwel niet tegenhouden. De tumor had zich al wereldwijd uitgezaaid. Ondanks eerdere waarschuwingen zoals bijvoorbeeld in 2008 met het omvallen van de eerste dominosteen “Lehman Brothers” kon toen nog net op tijd door regeringen een veiligheidzone tussen de dominostenen gecreëerd worden, door met veel miljardeninjecties, banken op te kopen en de overige banken met belastinggeld overeind te houden. Het girale rondpompende geldsysteem bleek decennia lang te werken zonder dat natuurlijk dat geld er ooit echt is geweest! Maar dat idee daarin te geloven, onderscheidt de mensheid nu juist van dieren. Mensen hebben altijd de drang gehad ergens in willen te geloven en zo vertrouwden zij ook in dit systeem. Door de voortschrijdende technologie werden we steeds afhankelijker van voedsel en energie. De mens geloofde al die tijd in die gebakken lucht. Constant herhaalde de leiders van de wereld “We moeten onder de bevolking geen paniek zaaien”. Dat vertrouwen heeft heel even gewerkt als we de tijdlijn van de mensheid bekijken. Totdat het systeem van vertrouwen op de beurzen instortte, net als tijdens de beurkrach in 1929, en het systeem totaal implodeerde.

    TRRRRRAAAA,TRRRRRAAA
    “HEB JIJ NOG MUNITIE! IK BEN BIJNA LEEG!”
    TRRRRRAAAA,TRRRRRAAA

    Goud en andere schaarse goederen zoals kunstvoorwerpen, werden weer een tijd lang het ruilmiddel. De mensheid was als het ware weer terug bij af. Het werden weer “jagers en boeren”.
    Wat had de mensheid na de gebeurtenissen van de Eerste en Tweede Wereldoorlog nou geleerd? Niet veel, want de mens heeft wat dat betreft een kort geheugen. Dat bleek wel toen we aan de vooravond van de Derde Wereldoorlog stonden. Na de Eerste en Tweede Wereldoorlog werd op 4 april 1949 de NAVO in Brussel opgericht. In die tijd nog de hoofdstad van het land genaamd België. Een jaar daarvoor, 7 april 1948, werd door de Verenigde Naties de WHO opgericht: de World Health Organization (in Geneve). In het logo van de WHO zat vroeger een esculaap verwerkt. Dat logo werd door de organisatie na 2015 als eerbetoon aan Walter Schmitz veranderd in een escul-aap. De “mascotte” die hij tijdens zijn beroemde wereldreis in het toenmalige Zuid Amerika met zich meedroeg. In datzelfde Brussel vestigde zich ook de Europese Unie. Een log apparaat dat probeerde met het vergaande nationalisme af te rekenen en de Europese integratie te bevorderen. In beginsel werkte het, maar naarmate er steeds meer landen zich voegde bij de EU (in tegenzin van Rusland) brokkelde het vertrouwen van de Europese burgers steeds verder af. Zo kon een binneneuropese oorlog in Joegoslavië in de jaren ‘90 van de 20e eeuw niet voorkomen worden en liet het apparaat keer op keer zijn zwakte zien, dat het op expansiedrift koersende Rusland in de kaart speelde. Uit die Balkanoorlog heb ik deze oude kalasshinkov. Een erfenisje. Veel van die wapens werden doorverkocht en kwamen op de zwarte markt terecht, zo ook in het gebied van Amsterdam waar de politie machteloos was…

    TRRRRRAAAA,TRR. (klik – klik)
    “IK BEN LEEG! GEEF ME EEN NIEUW MAGAZIJN!”
    (…)
    “KIJK JIJ OP HET DAK… “
    TRRRRRAAAA,TRRRRRAAA

    Europa groeide in welvaart. De economie groeide waardoor grenzen een belemmering gingen vormen. De “Schengenlanden” besloten hun grenzen te openen. De welvaart in Europa bleef niet onopgemerkt. Zoals ook de eeuwen daarvoor, kwamen ook nu mensen hun geluk beproeven voor een beter bestaan. Door veranderingen in het Midden-Oosten, de Arabische Lente, de oprichting van de Islamitische Staat ontstonden er opnieuw volksverhuizingen op de wereld. Mensen betaalden hiervoor vaak een hoge tol. Italië kon de bootvluchtelingenstroom richting Europa niet aan en was woedend omdat de EU maar niet daadkrachtig optrad. Ook Turkije probeerde lange tijd haar grenzen te sluiten voor de vluchtelingen uit het Oosten. Verder is het na enkele verwoede pogingen niet gelukt Griekenland in Europa te behouden. Duitsland en andere Noord Europese landen trokken de steunstekker eruit. Na deze daad bleek ook nog veel ‘oudzeer’-gedachten van de WOII richting Duitsland te bestaan. Door de economische boycot van Europa en Amerika richting Rusland (de Sovjet was uiteengevallen en probeerde zijn eer ter herstellen en net als China weer een wereldmacht te worden) gaf Rusland meteen politieke steun aan Griekenland. Naast politieke steun, kwam uiteindelijk ook economische en militaire steun. Het kantelpunt was dat Griekenland uit de NAVO stapte en zich bij het “Nieuwe Warschaupact” voegde. Hierdoor kwam Rusland nu niet alleen via Oekraine maar ook in het zuiden tegen de grens van Europa te liggen. En zo kwamen tijdens de Derde Wereldoorlog Rusland en China tegenover Amerika en Europa te staan. De Arabische landen bleven onderling zeer verdeeld (als gevolg van de energieprijzen en olieopbrengsten). Ook tijdens deze oorlog bleven Europese landen onderling zeer verdeeld. De propaganda van Putin had in zijn eigen land, net als zijn andere voorgangers in de geschiedenis van zijn postuur, goed gewerkt. De regering had in die prille internettijd tevergeefs nog een site gelanceerd http://www.crisis.nl.

    TRRRRRAAAA,TRRRRRAAA
    “KIJK UIT! DADELIJK SCHIET JE ONZE MOESTUIN STUK!’
    TRRRRRAAAA,TRRRRRAAA

    Zo goed en zo kwaad als het ging, probeerden we ons in eigen voedsel te voorzien. Zojuist probeerde iemand in mijn tuin de besmette groente uit mijn moestuin te stelen.

    Door de cyberaanvallen in computers door cyberterroristen werden belangrijke stroomvoorzieningen afgesloten. Dat steden zonder stroom kwamen te zitten had direct gevolgen. Naaste de enorme verkeerschaos, probeerden winkeliers de hamsterende menigte nog tegen te houden. Helaas konden ze niets tegen de plunderingen beginnen. Het grote probleem daarna was dat de noodgeneratoren van de kerncentrales stil kwamen te liggen waardoor meltdowns ontstonden. Mijn witte Embola-isolatiepak zou bescherming moeten bieden tegen deze stralingen en virussen. Naast de conventionele oorlogen, chemische oorlogen, kernoorlog werd er nu ook een biologische oorlog gevoerd: de zogenaamde virussenoorlog. Virussen in capsules die in drones boven dichtbevolkte gebieden werden losgelaten en kapot op de grond vielen. Er waren zelfs oorlogen tegen het geschreven woord, kennelijk was ‘de pen’ voor velen ook een te machtig wapen geworden.

    TRRRRRAAAA,TRRRRRAAA
    Klik!
    SHIT! MIJN GEWEER BLOKKEERT!
    (…)

    PANG!
    (…)

    De datum op mijn wekkerradio springt naar: 29 februari 2015 (de dag die niet bestond)
    Uit de speakers klinkt muziek: “Dreamer….you’re nothing but a dreamer… “ (Supertramp)

    (I have a dream…)
    “Schat, doe de wekkerradio uit, het is 7 00 uur, je moet naar je werk…”
    “Huh… wat? Ikke … ik… …. Ik heb heel vast geslapen….” (geeuw)
    “O heb je alweer gedroomd? Ik doe de gordijnen een beetje open, het is hier pikkedonker!
    Kijk eens wat een prachtige ochtendzon. Het wordt een prachtige dag vandaag …
    Kijk nieuw groeten in onze moestuin!”
    “Ja….eh… “

    [HET HEDEN]
    Ik reis in een capsules door het heelal. In mijn helm zit de bedrading gekoppeld in de stam van mijn hersenen. Verse zuurstof komt direct door een slang in mijn kunstmatige longen. Het vizier in mijn helm heeft alle functies van de zeer verouderde i-phones en i-pads overgenomen. De wereld van toen, is nu in mijn brein een 4 dimensionale virtuele wereld geworden. Naar school toegaan of in de file naar je werk staan is prehistorie. Alle communicatie gaat via het vizier van de toekomst. Een vijfde dimensie is nu toegevoegd: emotie. Na de DNA profielontdekkingen in het menselijk lichaam, zijn nu ook alle functies in het menselijk brein ontdekt. Alle menselijke functies en behoeften (emoties) kunnen nu door breintechnologie zelf aangestuurd worden. Omdat we door de sociale media toch al minder menselijk contact met elkaar hadden, is nu bijvoorbeeld voortplanting op de oude manier, zeer ouderwets geworden. Het klonen en het telkens kunnen vervangen van menselijke organen heeft voortplanting zelfs overbodig gemaakt. Door de uitstoot van ons geproduceerde afval is voedsel en genot nu te vervangen in slechts één enkele pil. Onze spieren en andere functies worden nu door machines aangedreven. Die oude bekende wereld, aarde genoemd, is door meteorietenregen opnieuw in sterrenstof veranderd. Die planeet laten wij ver achter ons. Onze nieuwe reis van ontdekkingen begint in deze capsule. Een zoektocht naar een nieuwe dimensie ver weg in de miljarden zonnestelsels die we gaan passeren. Goede reis!

    Ding-dong!
    (de deurbel)
    Ik heb toch geen pakketje besteld?

    “Goedemiddag meneer… wij zijn van de NSA…
    Wij willen u even spreken, gaat u met ons mee?”

    Dreamer,
    You know you are a dreamer
    Well can you put your hands in your head,
    Oh no!
    I said dreamer,
    You’re nothing but a dreamer
    Well can you put your hands in your head,
    Oh no!
    I said
    Far out, what a day, a year, a life it i!
    You know,
    Well you know you had it comin’ to you,
    Now there’s not a lot I can do

    Dreamer,
    You stupid little dreamer
    So now you put your head in your hands,
    Oh no!
    I said
    Far out, what a day, a year, a leven it is
    You know
    Well you know you had it comin’ to you,
    Now there’s not a lot I can do.
    Oh no!

  2. “Niemand keert terug van een lange reis zoals hij vertrokken is”
    (Graham Greene)

    tHé Wall-ter! (Ik klik op dit bericht: 2 minuten voor de tijdsworm)

    Ben je een beetje door mijn reis van sterrenstof in science fiction verhaal, deel 1 gekomen? In dit verhaal neem ik je verder mee in mijn WALTERs QUEST en passeren we als eerste mijn inleiding over gitaarfilosofie om vervolgens door te reizen in het science fiction verhaal deel 2 over andere ruimtelijke interpretaties van onze dromen.

    “Als je droomt van een donut is dat een droom, geen donut.
    Als je droomt van reizen, reis je al”
    (Marek Halter)

    Ik was als kind al een dromer. Als 10 jarig jongetje zat ik in de klas en de leraar was maar aan het praten, praten, praten… en langzaam voerde ik op andere geluidsgolven… weg van zijn woorden.
    Ik droomde van een rode elektrische gitaar: een Fender Stratocaster! Uit de mond van de leraar in de klas hoorde ik alleen nog gitaarklanken van Hank Marvin (The Shadows) en Mark Knopfler (Dire Straits) dat plots ruw verstoord werd met:
    “DENNIS! … OPLETTEN! WAT IS HET ANTWOORD OP MIJN VRAAG!” NOU? ZEG DAN!”
    “Waarom stelt u een vraag, als u het antwoord al weet?”

    En toen kwam er een dag…, dat ik eindelijk gitaar mocht leren spelen! Klassieke gitaar. “Muzieknoten en techniek leren is heel belangrijk… “ , aldus mijn goedbedoelende moeder. Mijn gitaarleraar probeerde mij de klassieke technieken aan te leren. Hij deed zijn best mij gitaar te leren spelen…. maar ik bleek het toen met mijn hoofd te leren. Ik verloor langzaam een belangrijk element van het leren, namelijk de motivatie! Was dit wel de goede manier voor mij om gitaar te leren spelen? Mijn motivatie kwam terug toen ik eindelijk mijn eerste elektrische gitaar ging kopen: een Stratocaster. Geen rode Fender (te duur), maar een zwarte Ibanez. Eén van mijn eerste gitaarsolo’s die ik leerde spelen was het telkens opnieuw ‘ meeklooien’ op de klanken van The Wall-?- van Pink Floyd (David Gilmour). Tijdens deze reis zocht ik net zolang totdat ik “het” vond, aan de andere kant van de muur. Sindsdien is de reis op mijn gitaar een eindeloze reis en speel ik niet meer met mijn hoofd, maar met mijn hart. Er is geen leraar die jou kan leren spelen met je hart, alleen jijzelf kan dat. https://www.youtube.com/watch?v=YR5ApYxkU-U

    DEEL 2 [Het heden]

    29 februari 2015: DE DAG DIE NIET BESTOND
    “The search of the future Wall-?- into the Twilight Zone: one leap second left: 23:59:60”

    Fragment uit deel 1: [het heden]
    Onze nieuwe reis van ontdekkingen begint in deze capsule. Een zoektocht naar een nieuwe dimensie ver weg in de miljarden zonnestelsels die we gaan passeren. Goede reis!

    Wij reizen nog steeds in HET HEDEN met de filosofie van een bekende natuurkundige Albert Einstein:
    “Twee dingen zijn oneindig: het universum en menselijke domheid.
    Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker.”

    PANG!
    Tijdens het verlaten van de aarde schot ik door de geluidsbarrière. Ik reis in de capsule en schiet door het heelal. Zoals in een vorig verhaal al aangegeven “Waar is Wally? deel 1”, ben ik op zoek naar de Walter in [DE TOEKOMST], terwijl Walter op datzelfde moment 6 uur vroeger nog op zoek is in Zuid Amerika, naar zijn eigen “wie ben ik?” Mijn zoektocht zal na deze dag een laatste vervolg kennen, namelijk in de toekomst! Op dit moment reis ik in mijn capsule met dezelfde snelheid van het licht. In de door de mensen bepaalde geschiedenis, zijn we op aarde van de ene op de andere dag 10 dagen kwijtgeraakt! In 1582 werd daar de Gregoriaanse kalender ingevoerd. Daarbij maakte men de gecumuleerde achterstand in één keer goed door van 4 oktober meteen naar 15 oktober 1582 te springen. En daarmee verdwenen 10 dagen in de The Twilight Zone!

    “Toekomst is het heden dat niet wordt geleefd”
    Hellmut Walters

    Tijd is niet absoluut, maar relatief: de relativiteitstheorie van Einstein. Ik reis in mijn verhaal nu in [het heden]. Ik moet sneller zijn dan 1 schrikkelseconde: 23:59:60. Dat betekent dat ik sneller moet reizen dan het licht. Kan dat? In het [het heden] kunnen we dat niet. Maar in de tijd dat mensen de wereld bevolkten, werd telkens gezegd “ dat kan niet”. We zijn altijd op zoek naar antwoorden op vragen. Maar misschien zoeken we verkeerd. De antwoorden zijn er altijd al geweest, maar stellen wij de verkeerde vraag?

    “Het probleem van het antwoord is de vraag”
    (Gerrit Komrij)

    “Als iemand zegt: ‘Goeie vraag’ dan is de vraag meestal een stuk beter dan het antwoord dat volgt”
    (Morill)

    De tijd begint nu echt te dringen! Het is 2 voor 12! Hoe kan ik sneller reizen dan “het licht”! Ik MOET “dé Wally van de Toekomst” vinden! Maar zoek ik wel goed?

    “Er bestaan geen feiten alleen interpretaties”
    (Friedrich Nietzsche)

    Is “ het licht” wel een juiste interpretatie in mijn denkvermogen? Moet ik niet zoeken in “het donker”? Het donker van het onbekende. De reis van de mens veranderde toen we “vuur” konden bedwingen: we verdreven het donker voor het licht. “The quest for fire” https://www.youtube.com/watch?v=WntDC7-19mY Is het antwoord soms te vinden in “het zwarte gat” in ons heelal? Stel ik hierbij de juiste vraag? Ik heb niet veel tijd meer om na te denken! Ik kan de “snelheid” evenaren door de “tijd” stil te zetten… Met 1 druk op de knop “geef een reactie” op Walters Wondere Wereldreis bereikt mijn bericht Zuid Amerika 6 uur vroeger. Mijn bericht reist 6 uur in The Twilight Zone… Voor mijn “quest” moet ik terug…. terug de tijd in … terug naar de toekomst! DENK DENK DENK! Het duizelt in mijn hoofd. Op dit moment reis ik in mijn capsule met “de snelheid van het licht” richting het zwarte gat. Zal ik daar in “het donker”, sneller reizen dan “het licht”? Licht het antwoord in de vraag! To be or not to be, that’s the Quest! WALTER, IK WORD IN HET ZWARTE GEZOGEN… WALLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL…..

    (I have a dream…)
    “Schat, doe de wekkerradio uit, het is 23:59:59 uur. Je moet morgen naar je werk…”
    “Huh… wat? Ikke … ik… ….
    “O zit je weer te dromen? Ik doe de gordijnen dicht…
    O kijk eens wat een prachtige sterrenhemel! Het wordt een prachtige nacht…. vandaag!”

    It’s 2 to 12, the fear is gone
    I’m sitting here waiting, the gun’s still warm
    Maybe my connection, is tired of taking chances

    Yeah, there’s a storm on the loose, sirens in my head
    Wrapped up in silence, all circuits are dead
    Cannot decode, my whole life spins into a frenzy

    Help, I’m steppin’ into the Twilight Zone
    Place is a madhouse, feels like being cloned
    My beacons been moved, under moon and star
    Where am I to go Now that I’ve gone too far

    Soon you will come to know, when the bullet hits the bone
    Soon you will come to know, when the bullet hits the bone

    I’m fallin’ down a spiral, destination unknown
    Double-crossed messenger, all alone
    Can’t get no connection, can’t get through; WHERE ARE YOU?
    (Golden Earring, Twilight Zone)

    “De kunst van te leven is thuis te zijn alsof men op reis is”.
    (Godfried Bomans)

    WORDT VERVOLGD IN [DE TOEKOMST]

  3. Message send: 28 februari 2015 om 23:58

    Is there anybody out there?
    (Pink Floyd)

    Answer in dutch: je reactie is in afwachting van moderatie.
    My message is traveling into space to the future!

  4. De versturing van dit bericht, is poging twee.
    Opvallend, gelet op vorig bericht. De (web)master van het universum kijkt nl mee.

    “Niemand keert terug van een lange reis zoals hij vertrokken is”
    (Graham Greene)

    tHé Wall-ter!

    Ben je een beetje door mijn reis van sterrenstof in science fiction verhaal, deel 1 gekomen? In dit verhaal neem ik je verder mee in mijn WALTERs QUEST en passeren we als eerste mijn inleiding over gitaarfilosofie om vervolgens door te reizen in het science fiction verhaal deel 2 over andere ruimtelijke interpretaties van onze dromen.

    “Als je droomt van een donut is dat een droom, geen donut.
    Als je droomt van reizen, reis je al”
    (Marek Halter)

    Ik was als kind al een dromer. Als 10 jarig jongetje zat ik in de klas en de leraar was maar aan het praten, praten, praten… en langzaam voerde ik op andere geluidsgolven… weg van zijn woorden.
    Ik droomde van een rode elektrische gitaar: een Fender Stratocaster! Uit de mond van de leraar in de klas hoorde ik alleen nog gitaarklanken van Hank Marvin (The Shadows) en Mark Knopfler (Dire Straits) dat plots ruw verstoord werd met:
    “DENNIS! … OPLETTEN! WAT IS HET ANTWOORD OP MIJN VRAAG!” NOU? ZEG DAN!”
    “Waarom stelt u een vraag, als u het antwoord al weet?”

    En toen kwam er een dag…, dat ik eindelijk gitaar mocht leren spelen! Klassieke gitaar. “Muzieknoten en techniek leren is heel belangrijk… “ , aldus mijn goedbedoelende moeder. Mijn gitaarleraar probeerde mij de klassieke technieken aan te leren. Hij deed zijn best mij gitaar te leren spelen…. maar ik bleek het toen met mijn hoofd te leren. Ik verloor langzaam een belangrijk element van het leren, namelijk de motivatie! Was dit wel de goede manier voor mij om gitaar te leren spelen? Mijn motivatie kwam terug toen ik eindelijk mijn eerste elektrische gitaar ging kopen: een Stratocaster. Geen rode Fender (te duur), maar een zwarte Ibanez. Eén van mijn eerste gitaarsolo’s die ik leerde spelen was het telkens opnieuw ‘ meeklooien’ op de klanken van The Wall-?- van Pink Floyd (David Gilmour). Tijdens deze reis zocht ik net zolang totdat ik “het” vond, aan de andere kant van de muur. Sindsdien is de reis op mijn gitaar een eindeloze reis en speel ik niet meer met mijn hoofd, maar met mijn hart. Er is geen leraar die jou kan leren spelen met je hart, alleen jijzelf kan dat. https://www.youtube.com/watch?v=YR5ApYxkU-U

    DEEL 2 [Het heden]

    29 februari 2015: DE DAG DIE NIET BESTOND
    “The search of the future Wall-?- into the Twilight Zone: one leap second left: 23:59:60”

    Fragment uit deel 1: [het heden]
    Onze nieuwe reis van ontdekkingen begint in deze capsule. Een zoektocht naar een nieuwe dimensie ver weg in de miljarden zonnestelsels die we gaan passeren. Goede reis!

    Wij reizen nog steeds in HET HEDEN met de filosofie van een bekende natuurkundige Albert Einstein:
    “Twee dingen zijn oneindig: het universum en menselijke domheid.
    Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker.”

    PANG!
    Tijdens het verlaten van de aarde schot ik door de geluidsbarrière. Ik reis in de capsule en schiet door het heelal. Zoals in een vorig verhaal al aangegeven “Waar is Wally? deel 1”, ben ik op zoek naar de Walter in [DE TOEKOMST], terwijl Walter op datzelfde moment 6 uur vroeger nog op zoek is in Zuid Amerika, naar zijn eigen “wie ben ik?” Mijn zoektocht zal na deze dag een laatste vervolg kennen, namelijk in de toekomst! Op dit moment reis ik in mijn capsule met dezelfde snelheid van het licht. In de door de mensen bepaalde geschiedenis, zijn we op aarde van de ene op de andere dag 10 dagen kwijtgeraakt! In 1582 werd daar de Gregoriaanse kalender ingevoerd. Daarbij maakte men de gecumuleerde achterstand in één keer goed door van 4 oktober meteen naar 15 oktober 1582 te springen. En daarmee verdwenen 10 dagen in de The Twilight Zone!

    “Toekomst is het heden dat niet wordt geleefd”
    Hellmut Walters

    Tijd is niet absoluut, maar relatief: de relativiteitstheorie van Einstein. Ik reis in mijn verhaal nu in [het heden]. Ik moet sneller zijn dan 1 schrikkelseconde: 23:59:60. Dat betekent dat ik sneller moet reizen dan het licht. Kan dat? In het [het heden] kunnen we dat niet. Maar in de tijd dat mensen de wereld bevolkten, werd telkens gezegd “ dat kan niet”. We zijn altijd op zoek naar antwoorden op vragen. Maar misschien zoeken we verkeerd. De antwoorden zijn er altijd al geweest, maar stellen wij de verkeerde vraag?

    “Het probleem van het antwoord is de vraag”
    (Gerrit Komrij)

    “Als iemand zegt: ‘Goeie vraag’ dan is de vraag meestal een stuk beter dan het antwoord dat volgt”
    (Morill)

    De tijd begint nu echt te dringen! Het is 2 voor 12! Hoe kan ik sneller reizen dan “het licht”! Ik MOET “dé Wally van de Toekomst” vinden! Maar zoek ik wel goed?

    “Er bestaan geen feiten alleen interpretaties”
    (Friedrich Nietzsche)

    Is “ het licht” wel een juiste interpretatie in mijn denkvermogen? Moet ik niet zoeken in “het donker”? Het donker van het onbekende. De reis van de mens veranderde toen we “vuur” konden bedwingen: we verdreven het donker voor het licht. “The quest for fire” https://www.youtube.com/watch?v=WntDC7-19mY Is het antwoord soms te vinden in “het zwarte gat” in ons heelal? Stel ik hierbij de juiste vraag? Ik heb niet veel tijd meer om na te denken! Ik kan de “snelheid” evenaren door de “tijd” stil te zetten… Met 1 druk op de knop “geef een reactie” op Walters Wondere Wereldreis bereikt mijn bericht Zuid Amerika 6 uur vroeger. Mijn bericht reist 6 uur in The Twilight Zone… Voor mijn “quest” moet ik terug…. terug de tijd in … terug naar de toekomst! DENK DENK DENK! Het duizelt in mijn hoofd. Op dit moment reis ik in mijn capsule met “de snelheid van het licht” richting het zwarte gat. Zal ik daar in “het donker”, sneller reizen dan “het licht”? Licht het antwoord in de vraag! To be or not to be, that’s the Quest! WALTER, IK WORD IN HET ZWARTE GEZOGEN… WALLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL…..

    (I have a dream…)
    “Schat, doe de wekkerradio uit, het is 23:59:59 uur. Je moet morgen naar je werk…”
    “Huh… wat? Ikke … ik… ….
    “O zit je weer te dromen? Ik doe de gordijnen dicht…
    O kijk eens wat een prachtige sterrenhemel! Het wordt een prachtige nacht…. vandaag!”

    It’s 2 to 12, the fear is gone
    I’m sitting here waiting, the gun’s still warm
    Maybe my connection, is tired of taking chances

    Yeah, there’s a storm on the loose, sirens in my head
    Wrapped up in silence, all circuits are dead
    Cannot decode, my whole life spins into a frenzy

    Help, I’m steppin’ into the Twilight Zone
    Place is a madhouse, feels like being cloned
    My beacons been moved, under moon and star
    Where am I to go Now that I’ve gone too far

    Soon you will come to know, when the bullet hits the bone
    Soon you will come to know, when the bullet hits the bone

    I’m fallin’ down a spiral, destination unknown
    Double-crossed messenger, all alone
    Can’t get no connection, can’t get through; WHERE ARE YOU?
    (Golden Earring, Twilight Zone)

    “De kunst van te leven is thuis te zijn alsof men op reis is”.
    (Godfried Bomans)

    WORDT VERVOLGD IN [DE TOEKOMST]

  5. “Niemand keert terug van een lange reis zoals hij vertrokken is”
    (Graham Greene)

    tHé Wall-ter!

    Ben je een beetje door mijn reis van sterrenstof in science fiction verhaal, deel 1 gekomen? In dit verhaal neem ik je verder mee in mijn WALTERs QUEST en passeren we als eerste mijn inleiding over gitaarfilosofie om vervolgens door te reizen in het science fiction verhaal deel 2 over andere ruimtelijke interpretaties van onze dromen.

    “Als je droomt van een donut is dat een droom, geen donut.
    Als je droomt van reizen, reis je al”
    (Marek Halter)

    Ik was als kind al een dromer. Als 10 jarig jongetje zat ik in de klas en de leraar was maar aan het praten, praten, praten… en langzaam voerde ik op andere geluidsgolven… weg van zijn woorden.
    Ik droomde van een rode elektrische gitaar: een Fender Stratocaster! Uit de mond van de leraar in de klas hoorde ik alleen nog gitaarklanken van Hank Marvin (The Shadows) en Mark Knopfler (Dire Straits) dat plots ruw verstoord werd met:
    “DENNIS! … OPLETTEN! WAT IS HET ANTWOORD OP MIJN VRAAG!” NOU? ZEG DAN!”
    “Waarom stelt u een vraag, als u het antwoord al weet?”

    En toen kwam er een dag…, dat ik eindelijk gitaar mocht leren spelen! Klassieke gitaar. “Muzieknoten en techniek leren is heel belangrijk… “ , aldus mijn goedbedoelende moeder. Mijn gitaarleraar probeerde mij de klassieke technieken aan te leren. Hij deed zijn best mij gitaar te leren spelen…. maar ik bleek het toen met mijn hoofd te leren. Ik verloor langzaam een belangrijk element van het leren, namelijk de motivatie! Was dit wel de goede manier voor mij om gitaar te leren spelen? Mijn motivatie kwam terug toen ik eindelijk mijn eerste elektrische gitaar ging kopen: een Stratocaster. Geen rode Fender (te duur), maar een zwarte Ibanez. Eén van mijn eerste gitaarsolo’s die ik leerde spelen was het telkens opnieuw ‘ meeklooien’ op de klanken van The Wall-?- van Pink Floyd (David Gilmour). Tijdens deze reis zocht ik net zolang totdat ik “het” vond, aan de andere kant van de muur. Sindsdien is de reis op mijn gitaar een eindeloze reis en speel ik niet meer met mijn hoofd, maar met mijn hart. Er is geen leraar die jou kan leren spelen met je hart, alleen jijzelf kan dat. https://www.youtube.com/watch?v=YR5ApYxkU-U

  6. DEEL 2 [Het heden]

    29 februari 2015: DE DAG DIE NIET BESTOND
    “The search of the future Wall-?- into the Twilight Zone: one leap second left: 23:59:60”

    Fragment uit deel 1: [het heden]
    Onze nieuwe reis van ontdekkingen begint in deze capsule. Een zoektocht naar een nieuwe dimensie ver weg in de miljarden zonnestelsels die we gaan passeren. Goede reis!

    Wij reizen nog steeds in HET HEDEN met de filosofie van een bekende natuurkundige Albert Einstein:
    “Twee dingen zijn oneindig: het universum en menselijke domheid.
    Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker.”

    PANG!
    Tijdens het verlaten van de aarde schot ik door de geluidsbarrière. Ik reis in de capsule en schiet door het heelal. Zoals in een vorig verhaal al aangegeven “Waar is Wally? deel 1”, ben ik op zoek naar de Walter in [DE TOEKOMST], terwijl Walter op datzelfde moment 6 uur vroeger nog op zoek is in Zuid Amerika, naar zijn eigen “wie ben ik?” Mijn zoektocht zal na deze dag een laatste vervolg kennen, namelijk in de toekomst! Op dit moment reis ik in mijn capsule met dezelfde snelheid van het licht. In de door de mensen bepaalde geschiedenis, zijn we op aarde van de ene op de andere dag 10 dagen kwijtgeraakt! In 1582 werd daar de Gregoriaanse kalender ingevoerd. Daarbij maakte men de gecumuleerde achterstand in één keer goed door van 4 oktober meteen naar 15 oktober 1582 te springen. En daarmee verdwenen 10 dagen in de The Twilight Zone!

    “Toekomst is het heden dat niet wordt geleefd”
    Hellmut Walters

    Tijd is niet absoluut, maar relatief: de relativiteitstheorie van Einstein. Ik reis in mijn verhaal nu in [het heden]. Ik moet sneller zijn dan 1 schrikkelseconde: 23:59:60. Dat betekent dat ik sneller moet reizen dan het licht. Kan dat? In het [het heden] kunnen we dat niet. Maar in de tijd dat mensen de wereld bevolkten, werd telkens gezegd “ dat kan niet”. We zijn altijd op zoek naar antwoorden op vragen. Maar misschien zoeken we verkeerd. De antwoorden zijn er altijd al geweest, maar stellen wij de verkeerde vraag?

    “Het probleem van het antwoord is de vraag”
    (Gerrit Komrij)

    “Als iemand zegt: ‘Goeie vraag’ dan is de vraag meestal een stuk beter dan het antwoord dat volgt”
    (Morill)

    De tijd begint nu echt te dringen! Het is 2 voor 12! Hoe kan ik sneller reizen dan “het licht”! Ik MOET “dé Wally van de Toekomst” vinden! Maar zoek ik wel goed?

    “Er bestaan geen feiten alleen interpretaties”
    (Friedrich Nietzsche)

    Is “ het licht” wel een juiste interpretatie in mijn denkvermogen? Moet ik niet zoeken in “het donker”? Het donker van het onbekende. De reis van de mens veranderde toen we “vuur” konden bedwingen: we verdreven het donker voor het licht. “The quest for fire” https://www.youtube.com/watch?v=WntDC7-19mY Is het antwoord soms te vinden in “het zwarte gat” in ons heelal? Stel ik hierbij de juiste vraag? Ik heb niet veel tijd meer om na te denken! Ik kan de “snelheid” evenaren door de “tijd” stil te zetten… Met 1 druk op de knop “geef een reactie” op Walters Wondere Wereldreis bereikt mijn bericht Zuid Amerika 6 uur vroeger. Mijn bericht reist 6 uur in The Twilight Zone… Voor mijn “quest” moet ik terug…. terug de tijd in … terug naar de toekomst! DENK DENK DENK! Het duizelt in mijn hoofd. Op dit moment reis ik in mijn capsule met “de snelheid van het licht” richting het zwarte gat. Zal ik daar in “het donker”, sneller reizen dan “het licht”? Licht het antwoord in de vraag! To be or not to be, that’s the Quest! WALTER, IK WORD IN HET ZWARTE GEZOGEN… WALLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL…..

  7. (I have a dream…)
    “Schat, doe de wekkerradio uit, het is 23:59:59 uur. Je moet morgen naar je werk…”
    “Huh… wat? Ikke … ik… ….
    “O zit je weer te dromen? Ik doe de gordijnen dicht…
    O kijk eens wat een prachtige sterrenhemel! Het wordt een prachtige nacht…. vandaag!”

    It’s 2 to 12, the fear is gone
    I’m sitting here waiting, the gun’s still warm
    Maybe my connection, is tired of taking chances

    Yeah, there’s a storm on the loose, sirens in my head
    Wrapped up in silence, all circuits are dead
    Cannot decode, my whole life spins into a frenzy

    Help, I’m steppin’ into the Twilight Zone
    Place is a madhouse, feels like being cloned
    My beacons been moved, under moon and star
    Where am I to go Now that I’ve gone too far

    Soon you will come to know, when the bullet hits the bone
    Soon you will come to know, when the bullet hits the bone

    I’m fallin’ down a spiral, destination unknown
    Double-crossed messenger, all alone
    Can’t get no connection, can’t get through; WHERE ARE YOU?
    (Golden Earring, Twilight Zone)

    “De kunst van te leven is thuis te zijn alsof men op reis is”.
    (Godfried Bomans)

    WORDT VERVOLGD IN [DE TOEKOMST]

  8. DEEL 3 [De Toekomst]

    29 februari 2015: DE DAG DIE NIET BESTOND
    “De zoektocht naar Walters toekomst: -00:00:01 De ontdekking van De Nieuwe Wereld”

    Fragment uit deel 2: [het heden]
    De tijd begint nu echt te dringen! Het is 2 voor 12! Hoe kan ik sneller reizen dan “het licht”! Ik MOET “dé Wally van de Toekomst” vinden! Maar zoek ik wel goed?

    PANG!
    Het is het jaar 1 maart 2815 anno domini, 2 voor 12.
    800 jaar later volgens Aardse tijdwaarneming na Christus. Maar de jaartelling is op aarde verwarrend. Want je hebt ook de Joodse, Chinese, Boeddhistische, Ethiopische, Japanse, Islamitische,. .., jaartelling. Als bijvoorbeeld één van deze stromingen de wereld zal domineren, zal de jaartelling aangepast worden. Ten slotte gebruiken we ook niet meer de Romeinse jaartelling.
    PANG!
    De wereld is verlaten door de mensen. De schade die de mensheid heeft aangericht is onvoorstelbaar. De natuurlijke schatten van de planeet aarde zijn geheel uitgeput en het onafbreekbaar bewerkt afval wordt overal gedumpt. De plasticsoep in de oceanen was niet tegen te gaan. Economie won het van de natuur. Maar gelukkig is de dampkring bespaard gebleven en kunnen mossen, planten, struiken en bomen de gebouwen, transportmiddelen, gebouwen en overige erfenissen die ons aan de mens herinneren, in groen doen overwoekeren…
    PANG!
    Daar waar lang geleden het continent Zuid Amerika lag, lag een land genaamd Peru. Zeer oude beschavingen leefden daar waaronder de Inca’s. Ze leefden ongestoord in hún wereld en hadden geen idee of er op aarde nog andere beschavingen leefden… zoals wij ook niet wisten of er in het universum andere beschavingen leefden. Nu weten we wel beter. En toen brak er een dag aan dat hun “Nieuwe Wereld” ontdekt werd. De gevolgen waren rampzalig. Hun “Oude Wereld” werd door de Spanjaarden vernietigd, voor goud en onderwerping. De Spaanse soldaten brachten op hun monsters (paarden) niet alleen geweren mee om hen te doden, maar een nog veel grotere kleine vijand: het virus! Het virus betekende een enorme slachting onder deze beschavingen in Zuid Amerika en duikt telkens weer ergens opnieuw op.
    PANG!
    En op één top van een berg in “de Andes”, lag een stad. Een stad geheel overwoekerd door mossen, planten, struiken en bomen. De stad genaamd Machu Picchu! Ontdekt in 1911 en herontdekt nu in 2815. Helaas is de berg sindsdien door de locale bevolking geheel veranderd in een soort kermisattractie. Waar lang geleden nog mensen de berg opliepen of met een voertuig op wielen naar boven werden gereden, zijn er allerlei kabelbanen langs en overheen gelegd. In de vallei en op de berg zijn allemaal horeca, hotels, pretparken, vakantiehuizen gebouwd om een graantje mee te kunnen pikken aan de toeristen. Machu Picchu is nu een verlaten bouwval…
    PANG!
    Maar wat is dat toch voor een geluid dat ik steeds daar bij Machu Picchu hoor? Het klinkt als metaal dat telkens valt. Laat ik even op die plek scannen. Mijn scanner geeft aan dat daar een klein bewegelijk voorwerp is. Wat kan daar nou bewegen…? Het rijdt heen en weer…. en het verzamelt allemaal voorwerpen dat de mens heeft achtergelaten…. Het voertuigje perst het afval in elkaar en laat het vallen: PANG! (dat is wat ik hoorde). Laat ik eens inzoomen…het lijkt wel…. is het nou…. Ik geloof mijn ogen niet… ik heb hem gevonden! het is….

    WALLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLE!

    (I have a dream…)
    “Schat, doe de wekkertelevisie eens aan.…”
    “Huh… wat? Ikke … ik… ….
    “O lag je weer te dromen?
    O kijk eens wat een leuke robotjes… zo romantisch…”
    https://www.youtube.com/watch?v=coXOFBjLjHI

  9. He dromer of moet ik nu Dennis zeggen.
    Wat een verhaal zeg. Heb je dat hgekemaal zelf bedacht. Vooral de laatste link met het filmpje van wall-e is erg mooi vooral de muziek. Dank je wel Den dat je me daar op geattendeerd hebt.

  10. INSPIRATIEBRONNEN

    “Op een strand zie ik kinderen in het zand spelen. Bouwt dat kind zelf ook een kasteel of loopt het kind dwars door het kasteel dat door een ander kind gebouwd is? De bestemming van het zand zal afhangen van inspiratiebronnen aangereikt uit haar of zijn leefomgeving”.

    Hé Walter,

    Het was een lang (soms behoorlijk pittig) verhaal… Mijn vermoedens werden met deel 1 van de trilogie bevestigd, dat alles wat je ‘de wereld’ instuurt, ‘ergens’ landt (in afwachting van moderatie….of Big Brother is watching). Gelukkig zitten er nog mensen achter “de webmaster” die verhalen met een knipoog kunnen interpreteren. Maar wat als in de toekomst machines beslissingen van de mens gaan overnemen?
    De trilogie is in 1 simpele “Einsteinknipoogformule” samen te vatten:
    W + W = We²
    Walter + Wally = Wall E²

    WWW = Walters Wondere Wereld (bron). Sinds “jouw reisavontuur” in Zuid Amerika begon, begon “mijn reisavontuur ” thuis en ben ik sindsdien met jou aan het “websurfen” op het World Wide Web (bron). Ons leven is één lange reis en onderweg boor je nieuwe inspiratiebronnen aan. In dit deel van mijn leven is heet die bron: Walter!

    Als je het (nog) leuk vindt, neem ik je in dit verhaal mee naar andere voor mij belangrijke inspiratiebronnen. Veel plezier!

    “De kunst van te leven is thuis te zijn alsof men op reis is”.
    (Godfried Bomans)

    De media als inspiratiebron
    We maken allemaal gebruik van bronnen voor een verhaal. De belangrijkste aanleiding heb ik hierboven al genoemd: namelijk JIJ in Walters Wondere Wereld! Andere bronnen voor mij waren/zijn:
    – Kranten (artikelen, recensies, opinies)
    – Televisieprogramma’s: DWDD (info, vermaak, muziek) , Boeken (Joris Luijendijk over The City, de banken in Londen) Buitenhof en Pauw (opinieprogramma’s), Witteman ontdekt: sleutelen aan de mens (science fiction wordt non-fiction) , Keuringdienst van waarde (wat eten we eigenlijk?), De rekenkamer (wat kost het?), De kennis van nu (wetenschap), Zembla (onderzoeksjournalistiek: voedselwereldproductie: monopolie op zaden), Andere tijden (de geschiedenis), 3 op reis (andere culturen op de wereld), etc.
    – Documentaires

    “Collegetour” is ook een favoriet programma van mij. Daar zitten mensen die mij inspireren. Dat is wat ik ook probeer als leerkracht voor kinderen.

    Inspireer kinderen met je verhaal!
    Voor mij zijn daarbij de twee “Oh’s” van belang.
    De “Oh?” van “Verbazing?”
    De “Oh!” van “Nu snap ik het!”
    De “Oh Factor” (X Factor) vind ik het mooiste van ons vak als “leerkracht”. De mens is van nature nieuwsgierig en leergierig (anders zouden we allang zijn uitgestorven). Het is juist de kunst hoe je de boodschap gaat brengen, zodat men erover nadenkt, onthoud, en zelf een mening kan vormen (denk aan cabaretiers, schrijvers, docu- en filmmakers, theatermakers, leiders, etc.)

    Als de les gaat over “de Franse Revolutie”, is bijvoorbeeld mijn bron het boek “De Guillotine” van Simone van der Vlugt en niet het lesboek. Het lesboek is ‘dood’ materiaal, terwijl dit boek “leeft”. Tuurlijk komen de kerndoelen aan bod, maar de boodschap kun je ook brengen met een rode muts (ooit gekocht in Peru) met daarop een “kokarde” (verbazing…wat is dat?) op je hoofd. En op mijn knieën in de klas, lees ik snikkend, soms huilend het vreselijke lot voor…. (wees niet alleen een spreker, maar ook een toneelspeler) zoals “de schrijver” het ooit heeft opgeschreven en het heeft bedoeld. Zorg dat ze gefocust zijn. Ze leren, ze onthouden en het is nog leuk ook!
    “Oh, meester….nu snap ik het!”

    Religie als inspiratiebron
    Ik ben nu o.a. bezig met “The PKS Passion – Het paasfeest”. Op mijn onderwijspad van religies op onze aarde, nam ik ook even een korte omweg richting ontdekkingsreizigers en de hiermee gepaarde verspreiding van het geloof. Ik stelde de vraag: hoeveel geloven zijn er eigenlijk op de wereld? Als ik een bingokaart had gehad, had ik bijna BINGO geroepen: 4, 20, 6, 15, 7, 36, …
    Kinderen willen nu het antwoord van de meester horen. Spannend!
    Mijn antwoord luidt…: ik weet het niet!
    Huh?
    De meester weet het niet… (verbazing).

    Dan begint de lol pas echt. Er komen heel kort andere geloven aan bod. Australië was er, maar nog niet ontdekt: De Aboriginals geloven in de Droomtijd (Uluru), de Maori’s in Nieuw Zeeland
    ( Aotearoa, mythologie… maar daar zeg ik niets over hoor… ik moet focussen op mijn doel en tijdschema ;-), voordat de Spanjaarden/Portugezen naar Zuid Amerika kwamen hadden Inca’s, Azteken, Maya’s ook hún geloven. Er is een bevolkingsgroep die je nauwelijks hoort maar op economisch gebied langzaam de wereld verovert : de Chinezen! In de tijd van Jezus leefden de Romeinen…. die goden aanbaden als Mars, Jupiter, Venus… (huh… dat zijn toch planeten?)
    Dan heb je nog de ongelovigen en de andere beschavingen in ons universum dat net als vroeger, nog niet ontdekt is waar misschien ook “geloof” is… Wie het denkt te weten, zal zijn antwoord meestal vanuit “zíjn wereldbeeld” vertellen. Maar IK weet het antwoord niet… en dat kan dus ook een antwoord zijn!

    Walter, jij reist nu in Zuid Amerika. Op een landkaart van Zuid Amerika zal naar aller waarschijnlijkheid het continent in het midden zijn afgedrukt. Reis je in Australië of bijvoorbeeld China, dan staan deze landen centraal op de wandkaart afgedrukt. Woon je in Europa / Afrika, dan is dát jouw “centrale wereldbeeld”. En zo praat ieder mens vanuit zijn eigen wereldbeeldvisie. Dan vind ik het prachtig om eens de globe van onze aardbol te tonen: vertel mij, waar is het midden?

    “De Nieuwe Wereld” van Columbus is een andere wereld dan “De Oude Wereld” van de Indianen. Maar was die dan beter? Wie bepaalt dat? Is De Nieuwe Wereld nu “het heelal”? Hoe zit dat met religie? Voor velen een gevoelig onderwerp dat snel tot verhitte discussies kan leiden… De “quest” van de mens gaat door op zoek naar antwoorden en als we het niet weten: zeggen we tegen het “onverklaarbare”: we weten het niet, of nog niet (de wetenschappers, de atheïsten); alleen God weet het (de monotheïsten) , alleen onze Goden weten het (de polytheïsten). Gelet op de gevoeligheid van dit onderwerp transformeer ik de vraag: ben je van jouw eigen omgevingsfactoren van inspiratiebronnen niet zelf “de schepper” van je eigen ‘centrale wereldbeeld’?

    Mensen die ik ontmoet als inspiratiebron
    Walter, tijdens je reis heb je al vele mensen ontmoet en ga je ontmoeten die je inspireren.
    Hoe denken mensen, wat zeggen mensen, hoe gedragen zij zich alleen en in een groep, wat creëren ze… etc. Mijn zintuigen werken elke dag op zoek naar nieuwe inspiratiebronnen. Wat mensen laten zien op “You tube” is ook een belangrijke bron geworden. Er staan leuke dingen op (de creators), maar helaas ook geen leuke dingen (de destroyers)… en dan moet ik denken aan dat kind op het strand. Wat gaat ie met dat zand doen?

    Als er open dagen zijn op scholen, adviseer ik je foto’s te maken wat andere leerkrachten creëren. Hoeveel ideeën ik niet al heb gejat… Maar waarschijnlijk hadden zij ook een bron…

    Mijn top 5 bucket list voor nieuwe bronnen tijdens nieuwe reizen

    1. Maya trail (Mexico, Belize, Guatamala)
    2. New York
    3. Auschwitz
    4. Muziekreis USA: Nashville, Mississippi Delta naar New Orleans.(Graceland, muziekmusea en bezoekjes aan gitaarfabrieken zoals “Martin” en “Taylor”)
    5. Indonesië

    Taal als inspiratiebron
    Ik vind het leuk om met taal te spelen: [het verleden], [het heden] en [de toekomst]
    In 1566 voltrok de Beeldenstorm. Dat fenomeen herhaalt zich nu door IS die nu in Irak eeuwenoude beelden/opgravingen vernietigt, terwijl op datzelfde moment NASA-astronaut Barry Wilmore een selfie tijdens een ruimtewandeling maakt buiten het ruimtestation ISS.
    Het verleden, het heden en de toekomst zou bijvoorbeeld in “de Telegraaf” dus kort samengevat bij elkaar komen waar de Sinterklaasletter S in CHOCOLADELETTER- ontbreekt.

    En Joepie! Vandaag komen Van Kooten en De Bie op televisie in verband met de komende Boekenweek 7 t/m 15 maart, thema: ‘Waanzin’. Het motto: ‘Te gek voor woorden’.

    Muziek als inspiratiebron
    …door tekstschrijvers en componisten. Laat ik dicht bij huis blijven. Mijn oudste zoon ‘pingelde’ maanden op een keyboard. Het ‘pingelen’ veranderde in ‘oefenen’ en het bleek geen eendags bevlieging te zijn. Toen besloten wij in de kerstvakantie dat hij en wij de helft voor een nieuwe elektronische piano betalen. Sindsdien ‘plukt’ hij de minuten van de dag om te spelen (oefenen) zonder ook maar een noot te kunnen lezen. Zijn bron is: tutorials op You tube. Wat mag ik mijzelf gelukkig prijzen als ik op de bank uitgeput van mijn werk kom en mag luisteren naar mijn zoon Fly – Ludovico Einaudi “Intouchables”. Ik droom weg naar een volgend hoofdstuk in mijn leven en naar nieuwe bronnen die tot leven komen…. https://www.youtube.com/watch?v=Ve_zzypbetw

    7 maart 2015 Haagse Hoge School: een nieuwe dag van inspiratie!

    13:15 uur – 14:00 uur Burgemeester Ahmed Aboutaleb, thema: wereldburgerschap
    14.15 uur – 15:15 uur Denken en leren in het kinderbrein, Jan van der Zwan
    Het was vandaag weer een inspirerende dag!

    Walter, ik wens je heel veel inspiratie!

  11. He Dennis ,

    Ik ben vereerd te horen van je dat IK jouw inspiratie bron ben. Terwijl jij voor mij dat bent althans inn de manier van hoe je lesgeeft. In dat opzicht lijken we heel erg veel op elkaar en ik droom er nog eens van (he weer een raakvlak de dromer, dit was ik vroeger op school ook dan droomde ik dat ik een vlieg was en wegvloog van de lesstof en lekker door het lokaal heen kon vliegen op weg naar buiten naar andere avonturen) ow dat doe ik nu alleen ben ik geen vlieg. Dus ik droom ernog eens van om samen met jou iets te maken een voorstelling of iets dergelijks iets vergelijkbaars als koot en de bie of als de twee heren die de voorstelling deden met het afscheid van Bep. Nou wie weet. ik doe ondertussen alvast wat inspiratie op. En dan wens ik je een goede week toe. Niet te veel stressen he is niet goed voor je hart. Ok ik zeg hasta luego.

Reacties zijn gesloten.